fredag 8. februar 2013

FioRita

Da har jeg jobbet i snart en uke, og jeg har storkost meg masse. Å arbeide i Italia er langt ifra hvordan vi arbeider i Norge, men det er en del av kulturen her, så må tilpasse meg etter dem.

Jeg har fått en mulighet som ikke mange får, en mulighet til å lære seg ett nytt språk, lære å kjenne en annen kultur, lære å kjenne ett annet folkeslag, annen mat, nye dufter, lære å kjenne seg selv ikke minst, og hovedgrunnen til jeg er her, å samle arbeidserfaring.

Nå har jeg jobbet for Rita og Dalia i en uke, og det har vært en fantastisk uke. Har møtt utrolig mange italienere, prøvd ut språket, og lært nye ord og uttrykk. Det eneste jeg sliter med forstå noe av det de sier, for de snakker så utrolig fort, men det kommer seg, har vært her nede i fire uker, kan ikke forvente å lære språket enda.

Kulturforskjellene er mange og store, men har ikke hatt noe problem med å tilpasse meg, så jeg har iallefall funnet ut at jeg er ganske så tilpasningsdyktig. Jeg jobber da jeg skal det, og sitter rolig da jeg skal det, hehe neida er ikke så ille.
Jeg har til og med lært meg å drikke kaffe på italiensk vis, en liten espresso, med to t-skjeer sukker, rør ut sukkeret, og drikk opp med en slurk. Har fortalt Dalia hvordan vi drikker kaffe i Norge og at det som regel er store mengder i koppen og vi koser oss med den, så på cafèen ved siden av butikken så blir jeg spurt om jeg vil ha kaffen i en cappuccino kopp, hehe.

Binderimessig har jeg ikke lært noe nytt, men det kommer seg, da jeg lærer mer av språket. blir vanskelig om vi skal slå opp ord for ord i ordboka for å forstå hverandre. Men jeg tror jeg lærer språket utrolig fort ettersom hverken Rita eller Dalia snakker noe særlig engelsk. Noe jeg syns er fabelaktiv bra, ettersom jeg vil lære så mye som mulig av språket. Merker det til tider er godt at det kommer noen kunder som snakker engelsk, for da kan jeg snakke å gjøre meg forstått. hehe

Vi har hatt noen rare samtaleemner så langt, vi har snakket om norsk og italiensk politikk, økonomien i Norge kontra Italia, har snakket om det velstående Norge ettersom vi fant olja osv, så jeg tar det vanskelige først jeg, hehe. Og jeg skjønner at jeg gjør meg forstått, ettersom de er så gira på å snakke til andre om hvordan det er i Norge.

Jeg har laget mange dekorasjoner og arrangementer slik som vi gjør i Norge, ettersom mye er likt binderimessig. Og det som er artig er at produktene jeg lager selger, tommel opp.
Men jeg gleder meg til jeg får lært sorgbinderier og brudebinderier for det er noe annerledes enn hjemme i Norge. Og jeg skal prøve å lære så mye som mulig da det kommer til konstruksjon. Det er noe av hovedgrunnen til at jeg ville til Italia, for de er så flinke til det, lærte utrolig lite av det på skolen i Norge.

Vi har fått snittvarer to ganger denne uken, men er ikke noe som er super spesielt enda. Vi fikk inn roser i flere forskjellige farger, ranunkler i rosa og rødt, tulipaner, germini, gerbera, anemone, salal, aspedistra, lærbregne, så er ganske likt som Norge enda, men her er det ikke noe som heter buntvare.

Prisene på snitt er billigere enn i Norge, men potteplantene er samme pris, så oppfordrer alle som leser bloggen om å unne seg en potteplante eller to, for det er ikke så dyrt, og som regel har man de lenge. hehe
Jeg fortalte at en Rose i Norge koster ca 40nkr, (€ ca 5 - 5,5) men er langt ifra den prisen her nede.

Det snødde forresten her i går (torsdag 7. februar), og jeg kjente at jeg savner Norge litt, savner snøen, så jeg håper virkelig at snøen ikke er borte før 20. April.

Jeg har lært å bruke silkebånd på en utrolig flott måte, så kommer nok til å dra med meg den tilbake til Norge, lage roser av silkebånd, utrolig enkelt og fint, + at de er evigvarende.

Så uken min har vært utrolig bra, kan virkelig ikke klage.  Jobber fra 10.00 - 13.00 så er det siesta før vi åpner igjen 16.30 - 20.00.

Slenger med noen bilder da vi har fått Internett igjen. Har koblet til telefonen, og tar så lang tid å laste opp bilder. Og har ikke den tiden nå før jeg skal tilbake på jobb.

Jo må ikke glemme at jeg vet ikke om jeg kommer tilbake til Norge, hjertet mitt har snart grodd seg fast her i Alghero. Et utrolig fint sted, så jeg skal absolutt tilbake hit. Flotte daler, stort sett fint vær, varmt, hav, blå himmel, sol, OG EN UTROLIG FLOTT SOLNEDGANG!! Den har iallefall tatt meg med storm.
Så alle som vil dra på ferie men ikke vet hvor, ALGHERO, definitivt!

Blogger igjen på mandag tenker jeg. Skal til Bosa i helga og oppleve karnevalet.
Kos dere masse der hjemme i Norge!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar