tirsdag 2. april 2013

Enda 2 uker unnagjort

Ja da er enda to uker av eventyret forsvunnet. Tro det eller ei, men nå har jeg vært i Italia i 11 uker, og om tre uker så sitter jeg på flyet på vei hjem til Norge. Skal bli godt merker jeg. Begynner å savne Norge utrolig mye. Men de siste ukene skal jeg komme meg igjennom.

Det har ikke skjedd så utrolig mye de siste to ukene. Selv om det har vært påske, så har det ikke skjedd stort. Sist uke (påsken) fikk jeg besøk, noe som var ubeskrivelig! Hadde jeg kunnet, skulle jeg gjerne oppleve det igjen.
Her sitter man, plassert sammen med sju andre studenter, som man knapt nok kjente før man kom hit. Alt man har kjært er så utrolig langt unna. Språket er annerledes, maten er annerledes, kulturen er annerledes, alt man er vandt til, det er plutselig ikke tilgjengelig. Og man merker savnet kommer sterkere og sterkere. Og når man savner ting som mest, så kommer det du savner aller mest! Det er ubeskrivelig!

Ja, det har vært påske da folkens! Noe som var ekstra rart ettersom jeg er vandt til å være med familien på den tiden. Men jeg har fått ett innblikk i hvordan en katolsk påske er. Og påsken i Norge har så og si ingenting med bibelbudskapet, iforhold til katolikkene.
Her har folket gått i korstog for å hedre Jesus, jeg var ikke med i toget, men som "turist" fikk jeg det med meg. De går i tog og ber. Langfredagen gikk de fra kirke til kirke, og det var en tur på 1,5t! Dessverre har jeg ikke noe bilde av toget.

1. påskedag, da har man påskelunsj, eller pasqua-pranzo som det heter. Da møtes familier og venner og har en gigantisk lunsj, med en aperitiff, første forrett, noe grønnsaker,  andre forrett og hovedrett, etterfulgt av kake, så litt frukt. Jeg og Silje ble invitert til Rita og Dalia på påskelunsj, noe som jeg ikke kunne takke nei til. Så da ble det jobbing halve søndagen, for så å bli med på påskelunsjen. Og du skal ikke gå derifra sulten iallefall! det var sikkert 10 forskjellige aperitiff retter, med pølse, ost, sopp, oliven, fisk, brød, tomater og mye mer. Og da man hadde spist litt, så kom det en diger porsjon med lasagne på bordet, og da du hadde spist opp det, så var man egentlig mett, men man kan jo ikke takke nei til mat, så da spiste man litt grønnsaker, før det kom en lammegryte på bordet, som minnet om får i kål. Noe som var utrolig godt. Og da man hadde spist en god porsjon med det, så kom det poteter, noe svinekjøtt og noe storfekjøtt, og da man hadde spist seg så mett som man greier, da var det kake. Så da satt man der da, og spiste kake til man så mannen med ljåen. MEN da var det en røyk! Og så kom det jordbær og klementiner på bordet, og man måtte jo nesten spise litt av det også. Så man kan si at man var proppa etter det måltidet! Men det var utrolig godt, og utrolig koselig :)

Og resten av tiden så har det vel godt som det pleier. Jobbing, litt skole, cafè besøk, shopping.

Og ja selvangivelsen har kommet til Norge, og alle skriver om det på facebook, så måtte jo sjekke altinn.no jeg da. Og det ble en positiv overraskelse :) så kan glede meg til juni kommer ;)

Er ikke så mye å skrive. Men skjer det noe storartet den siste tiden, så kommer det nok ett innlegg om det :)


En bakgate i Alghero, mot Chiusa Santa Maria.




Da Thu og Marit var her i Alghero, så så de en Piagio Ape (eller hvordan det skrives), og da sa Thu at det skulle bli Marihønas nye blomsterbudbil, og da jeg var i Sassari med Espen, så så jeg en slik en som hadde en båredekorasjon på planet, så måtte bare ta bilde jeg da.


Her sto jeg oppe på rivierian og så på gatelykta, og det hadde spindelvev, noe som var utrolig, men sto for langt unna så fikk det ikke med på bildet....


Dalia og Angelina :D To fantastiske mennesker!!



Meg og Angelina :D Utrolig Sprek dame!!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar